Losantos, Cristina (2004). La
Playa, Barcelona: La galera [32 pp.]. (ISBN: 84-246-3836-0)
Descrición do formato e contido: La playa é un
libro desplegable, cheo de ilustracións. É un libro de cartón, en formato
cadrado de 18x18cm. Na cuberta podemos ver como un neno está no mar enriba
dunha balea. Na contracuberta aparece unha parte da praia, que integra a imaxe
global que configura o libro ao ser aberto por completo. Esta obra ten dúas
caras: por un lado podemos observar unha praia chea de xente e polo outro lado
temos algún vocabulario coas imaxes ao lado.
Trátase
dun libro mudo, sen texto, que presenta unha historia visual, o que ofrece
diferentes lecturas. Nunha das caras, composta só dunha imaxe única, cada
nena/o que se aproxime á obra poderá fixarse en cuestións distintas segundo o
seu interese e atención, pois pódense ver situacións comúns que hai nunha praia
calquera día de verán. Nenos e nenas xogando e bañándose no mar, mozas e mozos
tomando o sol e moitos barcos navegando. Pola outra cara do despregable pódese
ver diferente vocabulario asociado ás imaxes correspondentes. O campo semántico
predominante é da praia como por exemplo: cangrexo, pescador, toalla... As
cores predominantes son moi rechamantes como o amarelo, azul, vermello... e os
debuxos están feitos con liñas moi finas
e negras.
Potencialidades educativas: Este
álbum ilustrado de Cristina Losantos resulta moi interesante para traballar cos
nenos e nenas xa que é un libro moi interactivo, tanto
por carecer de texto como por propiciar unha lectura fundamentalmente visual ao
despregarse e isto vailles chamar a atención nada máis velo. Poden manipulalo e
explorar como abrilo e pechalo. É tamén un libro lúdico, xa que a parte na que
temos a praia debuxada é moi útil para xogos de discriminación visual, buscando
obxectos que pode haber na praia. Tamén permite que os nenos e nenas miren a
realidade plasmada nun libro, unha realidade que a maioría deles tal vez viva
cada verán. Os nenos e nenas miran os debuxos e isto permítelles desenvolver a
lectura visual das imaxes e da escena completa que desenvolve o libro, aínda
que non saiban ler textos. Nesta lectura primeiro recoñecen diferentes obxectos
e situacións, despois identifican o que son e por último eles poden imaxinar
unha historia para os mesmos. É un libro aberto a experimentar e crear moitas
historias e moi diferentes segundo o que está mirando no conto.
A outra
lectura que se lle pode facer ao libro permítelles aos nenos asociar
vocabulario moi sinxelo que miraron con anterioridade nos debuxos. As letras
son negras e resaltan sobre os fondos, colocándose ao carón das ilustracións ás
que se refiren. É moi útil para aprender novo vocabulario ou reforzar o que xa
saben.
Penso
que esta obra é unha boa opción para ensinar desde diferentes perspectivas todo
o relacionado co mar como lugar de lecer. Para que vexan que o que hai na praia
é mar e que nadan nel todos os veráns. Poden aproveitalo e desfrutar con el.
Aínda que o tema central do libro non sexa o mar, é unha parte moi importante
del.
Recursos de interese:
Para
saber máis sobre libros despregables e os libros obxecto pódese consultar:
Ramos,
Ana Margarida Ramos (org.) (2017). Aproximações
ao Livro-Objeto: das potencialidades criativas às propostas de leitura.
Porto: Tropelias&Companhia, col. PerCursos da Literatura Infantojuvenil,
n.º 17, 226 pp. (ISBN: 978-989-8582-54-6).
Tabernero,
Rosa (ed.) (2019). El objeto libro en el
universo infantil. La materialidad en la construcción del discurso.
Zaragoza: Prensas de la Universidad de Zaragoza, pp. 202 (ISBN:
978-84-17633-73-8).
Mociño González, Isabel (coord.) (2019). Libro-Obxecto e Xénero: Estudos ao redor do
libro infantil como artefacto. Vigo: Servizo de Publicacións da
Universidade de Vigo, 242 pp. (ISBN: 978-84-8158-825-5).
Ningún comentario:
Publicar un comentario