luns, 30 de marzo de 2020

Maruxa




MEJUTO, Eva (2014). Maruxa, Ilust. Mafalda Milhões. Pontevedra: OQO Editora, col.O, [28pp.]. (ISBN: 978-84-9871-490-6).

Este libro é un álbum ilustrado con texto de Eva Mejuto e ilustración de Mafalda Milhões. A súa encadernación é de cartón. Na cuberta presenta a protagonista do libro, Maruxa, facendo o pan e pódese observar como lle caen gotas de suor pola fronte. En cambio, na contracuberta pódese observar aos protagonistas celebrando unha merenda xuntos e contentos. As gardas adoptan un deseño similar ás viñetas dos cómics, nas que se pode observar que Maruxa é a que fai todas os labores do fogar, mentres que Pepiño dorme, xoga co can e le o xornal. Esta situación muda nas gardas finais, nas que se pode observar como os dous protagonistas do libro colaboran xuntos nas tarefas do fogar.
As ilustracións ocupan a páxina completa. Son moi realistas e permiten observar as expresións faciais dos protagonistas, que transmiten diferentes emocións. Os protagonistas parecen que están feitos con pan, o cal rebunda na transmisión de significados da historia narrada, ademais de que lle imprime relevo ás figuras e aos elementos do contexto, tanto dentro como fóra da casa. 
O contido do libro xira ao redor da historia de dúas persoas maiores, Pepiño e Maruxa. Maruxa sempre é a que ten que facer todas os labores da casa mentres que Pepiño non fai nada. Un bo día Pepiño pídelle a Maruxa que lle faga pan para almorzar e ela dálle múltiples escusas para non facerllo. Finalmente é Pepiño quen acaba facendo a pan mentres Maruxa marcha a durmir. 
A historia conta cun narrador heterodiexético que sitúa ao lector no inicio da obra e dá paso á conversa entre os protagonistas, que conforma todo o avance da historia ata o desenlace final. O texto é rimado, o cal acentúa o ritmo e sonoridade da historia. Ademais emprégase a acumulación de elementos como fórmula para axudar á memorización e retención de todos e cada un dos elementos que se vai citando. Este recurso é propio dos materiais da tradición oral e axuda aos nenos e nenas a que aprendan de memoria a historia lida. Este álbum recibiu no ano 2014 o Premio de Cookbook Gourmand e foi traducida á lingua castelá co título de María.

Potencialidades educativas
A lectura deste álbum nunha aula de educación infantil permite reflexionar sobre os roles de xénero nas familias, tomar conciencia dos traballos que realizan homes e mulleres e a desproporcionada carga de traballo entre eles. Axuda tamén a que nenos/as entendan que a implicación familiar ten que ser equilibrada e que todos estamos obrigados a colaborar nas tarefas do fogar.
Ao tratarse dun texto rimado facilita traballar á conciencia fonolóxica, pois as palabras que acaban igual e marcan a rima axudan a entender como funciona a lingua.
A repetición de diálogos axuda a traballar a memoria a hora de recitar algún dos diálogos. Do mesmo xeito ocorre coa lectura e memorización da obra tamén se poden traballar conceptos matemáticos a través do xogo coas medidas e cantidades que hai que empregar para facer pan cos nenos/as. Así mesmo é unha boa oportunidade para reflexionar sobre a recitan do pan e de onde proveñen os alimentos necesarios para elaborala.

Recursos educativos
Lectura do conto apolada polas imaxes do álbum: https://www.youtube.com/watch?v=gmyiTAmjY0o


Ningún comentario:

Publicar un comentario