Lavatelli, A (2015). A avoa do ceo, ilust. David Pintor, Santiago
de Compostela: El Patito Eitorial. (ISBN:978-84-943213-6-8).
Descrición do formato:
A avoa do ceo é un álbum ilustrado coa
superación da morte como principal temática. Está composto por 24 páxinas,
escrito por Anna Lavatelli, traducido por Isabel Soto, ilustrado polo galego
David Pintor e editado por El Patio Editorial. É un libro de tapa dura cunha
cuberta onde aparece unha das protagonistas, a avoa, cun paxaro enriba da testa
e cunhas árbores saíndo dos seus ombreiros, facendo así da avoa do ceo un
elemento máis da natureza e da paisaxe. O título da obra está escrito en letra
grande e de formas rechamantes para favorecer a
atracción pola elección do libro. No medio da contracuberta sitúase, escrita en
texto, unha pequena síntese do argumento e da traxectoria da autora e do
ilustrador. Tamén hai debuxos das nubes onde vai estar situada a avoa durante o
relato, do can de Catalina, a neta da protagonista e da bicicleta coa que viaxa
a anciá. As gardas iniciais e finais son iguais e contan cunha ilustración dun
pexegueiro e de Catalina tombada enriba dunha póla e mirando cara ao ceo. Con esta representación
estase a facer un adianto do que vai ser a obra, xa que Catalina atopa a
súa avoa despois de estar observando as nubes e imaxinando a diferentes animais
coas formas que fan.
Se avanzamos unha páxina atopamos a páxina de
dereitos cunha ilustración da avoa que ocupa boa parte da folla e a portada,
novamente co título o nome da autora e do ilustrador, e cunha representación de
Catalina mirando cara a arriba. Estes elementos
que se ven antes de comezar a somerxerse no libro son relevantes, xa que chaman a atención do lector polas cores
rechamantes, os debuxos, as letras...
Ademais, as ilustracións de carácter
“sensible e doce” fan que a morte, que é o tema principal, se poida tratar con
naturalidade e sen tabús.
No interior, o libro componse dun texto
acompañado de ilustracións, seguindo a mesma gamma que as imaxes de cores brillantes e trazos sinuosos
que acompañan as accións que se van contando na historia. O texto é un diálogo
entre a avoa e a neta, con algunha intervención en terceira persoa por parte do
narrador. O que cabe destacar é a alternancia de diferentes caligrafías para
diferenciar cando intervén Catalina (seméllase ás primeiras letras da escola) e
a avoa (de carácter máis formal). É un texto sinxelo e de fácil comprensión
para os cativos e cativas.
Descrición do contido:
A avoa do ceo é a historia dunha nena chamada
Catalina que acaba de descubrir que a súa querida avoa non vai volver estar con
ela no mundo porque marchou vivir ao ceo. Mentres
está no xardín co seu can imaxina que as nubes poden ser o que ela queira. Nese
intre aparece no medio do ceo a súa avoa e explícalle que xa non está enferma e que agora tócalle descansar e facer moitas das
cousas que lle gustaban en vida. Catalina xoga coa súa avoa, pasea en
bicicleta, come pexegos e caramelos e cóntalle moitas aventuras á anciá. Cando
chega o momento de marchar para a casa a avoa
dille que a vai ver cando ela queira e o necesite, xa
que nunca a vai perder de vista.
Potencialidades educativas:
A morte e a perda dos seres queridos non é un
tema sinxelo para abordar nunha aula de infantil. Moitas mestras e mestres non
saben como traballalo aínda que, na miña opinión, a través da literatura e da
lectura de obras coma estas pódese traballar coma calquera outro contido. Esta
historia pode servir como fase introdutoria para falar da vida e da morte e o
que iso implica. O alumnado pode reflexionar e imaxinar que as persoas que lle
toca deixar este mundo sempre estarán cos seus seres queridos, directa ou
indirectamente. A morte é un tema tabú que coma moitos outros se debe de
traballar con total naturalidade xa que pode previr posibles problemas na vida
dos nenos e nenas en relación co medo á súa chegada.
Traducións e premios:
A avoa do ceo é unha obra do 2008 orixinalmente
escrita en lingua italiana e traducida,
posteriormente, ao galego e ao castelán. Anna Lavatelli, a
autora, foi galardoada co Premio Andersen en 2005 e David Pintor é un dos ilustradores máis recoñecidos no noso país. A colaboración de ambos deu como resultado este excelente traballo para abordar unha das temáticas tabú, a morte e a
perda, pero tamén o poder da imaxinación e a importancia afectiva e emocional das relacións
interxeracionais.
Ningún comentario:
Publicar un comentario