DE LA JARA, Fátima, LUENGO, Rosa e DOMÍNGUEZ
Gerardo (2004). El viento y la contaminación. Zaragoza: Editorial Luis
Vives, col. Requetesol (ISBN: 84-263-4056-3)
Libro ilustrado escrito por Fátima de la
Jara e Rosa Luengo e que conta con ilustracións de Gerardo Domínguez. Composto
en cartoné, presenta na cuberta o título e o nome das autoras e o
ilustrador, así como unha ilustración na que aparecen os protagonistas con
cores escuras e apagadas, revelando o final do conto: o sol, o vento e a lúa
traballando xuntos para espantar as nubes provocadas pola contaminación. Na contracuberta,
de cor branca, aparecen os títulos que acompañan a esta obra na colección
“Requetesol”. Na parte inferior aparece un debuxo da historia: o mundo cuberto
de fume e nubes.
No interior da obra aparecen unhas gardas
de cor laranxa, cun pequeno debuxo dos protagonistas na seguinte orde: sol,
vento e lúa. A garda inicial e final son idénticas, excepto que na inicial os
debuxos aparecen no lado dereito e na final no esquerdo. Despois da páxina
de dereitos, a portada é de cor branca e, ao contrario que a
cuberta, dálle maior importancia ao título, ao nome das autoras, do ilustrador
e da editorial. Na parte superior aparece en pequeno a mesma imaxe que na
cuberta.
O libro componse de 28 páxinas de 22x22. Respecto
ás ilustracións e o texto, podemos observar que a veces se sitúan en páxinas
diferentes e noutras mestúranse, dándolle así máis importancia ao texto ou ás
ilustracións. Tanto o tipo de letra empregada como as ilustracións son grandes
e sinxelas. Do texto debemos destacar que substitúe palabras claves como “sol”,
“tierra”, “viento”... por debuxos. Nas ilustracións, principalmente, aparecen
só os personaxes, menos en dúas: Nunha aparece o planeta contaminado e noutra
unha flor crecendo. Por último, debemos destacar que as ilustracións se mostran
como se fosen debuxos e con pouca realidade. Pecha o volume un glosario
no que aparecen os debuxos empregados no texto coa palabra á que fan referencia
ao seu carón.
Dende o punto de vista do contido, a obra
presenta un planeta que está cuberto de fumo e nubes pola contaminación que
provocan as fábricas e os coches. Por este motivo, os raios do sol e da lúa non
chegan á terra e non pode dar comezo a primavera. Pídenlle axuda ao vento, que
colaborando co sol, sopra forte e fan que desaparezan as nubes. Finalmente
comeza a primavera e crece unha flor. O narrador en terceira persoa mestúrase
coas voces dos personaxes que dialogan e que son: o sol, a lúa e o vento. O sol
móstrase como un personaxe orgulloso que desconfía do vento, pero finalmente,
colabora con el. A lúa, pola contra, descríbese como un personaxe delicado con
raios suaves. Por último, o vento amósase como un personaxe agradable e
cooperativo, aínda que a imaxe negativa del a ofrece o sol por consideralo
maleducado e malvado, capaz de destruír a natureza e as casas.
Potencialidades educativas:
Dende a dimensión lúdica
propiciase o xogo e a atención ás palabras importantes para entender a historia
mediante a substitución das letras por debuxos. Poténciase a atención visual
mediante o uso de pictogramas. É un recurso para traballar a temática da
natureza, o medio natural e a súa dependencia do noso coidado. Facilita a
asociación de debuxos con palabras. É un recurso óptimo para coñecer a
importancia da meteoroloxía e algúns fenómenos meteorolóxicos. É un libro moi
visual debido ao uso de pictogramas e ilustracións, o que facilita así a
comprensión da historia. Ofrece datos de interese que permiten traballar co
tempo cronolóxico, atmosférico, co coñecemento do contorno, do universo e do
sentido da especie humana nel.
Ningún comentario:
Publicar un comentario